dose semalam



Perempuan dan air mata sememangnya di ibaratkan aur dengan tebing dan begitulah juga aku pabila rasa hati tak lagi dapat dibendung..  aku bukanlah insan seni tapi aku selesa menggayakan emosi dan experasi dengan tulisan dan puisi.. aku bukanlah insan yang sempurna di mata tuhan dan di mata manusia.. pabila sudah terhantuk baru terngadah.. selepas aku kehilangan org yg tersayang aku mencontohi caranya pergi, ya allah.. tenang serta bersih..


Aku sedarkan diri aku.. yg hidup pastinya akan mati.. walaupown di dunia kita ade bersama dengan org yg kita syg tp xsemestinya kita akan bersama selamanya dengannya.. dan aku kuatkan diri dan tabahkan diri dengan 2pemergian yg serentak.. betapa tuhan menguji aku untuk menjadi seorang yg kuat.. walaupown luaran aku nmpak kasar akan tetapi setelah kehilangan org yg tersayang dan aku nmpk aku sgt2 lemah.. betapa kuatnya bagi sesiapa yg kehilangan insan tersayang tanpa menitiskan setitik air mata.. ya allah.. ringankanlah seksa kuburnya..


Disakiti, menyakiti adalah suka duka lumrah manusia.. kalu dulu aku sntiasa mnyakiti manusia tanpa memikirkan perasaannya dan skrg pabila aku kehilangan die aku terasa betapa rendahnya akhlak dan iman aku ketika itu.. kenapa aku layan die zalim?? Kenapa aku tidak boleh bersabar?? Aku insan biasa yg xlepas dri dosa2 dan aku juga insan yg mengingati tuhan dikala aku memerlukan.. ya allah.. berasa bersalah aku dengan tuhan.. sedangkan tuhan tidak pernah berkira dengan aku..


Sakit hati sesame manusia sampai manelah sangat akan kita bawa.. walaupown sakit nk aku telan.. tpi kalo hati tu bukan untuk kita.. kenapa kita harus memaksa dan dalam islam juga tiada paksaan.. semalam aku didatangi oleh sorang sahabat.. aku mintak pandangan serta nasihat darinya dan Alhamdulillah.. aku daa tenang.. kenangan tu mmg susa kita nk lupe.. tp wtp kita memerlukan org lain sdgkan org lain tidak memerlukan kita.. aku xsalahkan mnusia yg mmbuatkan aku sakit sedangkan aku sndiri yg mnjadi puncanya.. aku terlalu bersyak wasangka.. buruk sungguh adabkue.. biarlah yg manis itu berlalu dan biarlah yg pahit itu aku jdikan satu kekuatan untuk aku meneruskan hidup..


Setinggi mana aku belaja tp dan situ jugak aku berada, terasa rendahnya diri aku pabila ilmu2 yg spttnya aku ade, aku tidak mncari.. jgnlah terlalu ikutkan perasaan.. cubalah kamu bersikap positif dan mugkin tuhan akan makbulkan yg positif tu.. terima kasih sahabat krn mndengar.. maafkan aku andai insan yg aku menyakiti itu sdg mmbaca.. aku leka dan lalai dengan dunia.. betapa pntgnya solat, puasa, sedekah serta sikap sabar itu.. aku mncontohi sikap sabarmue dan walaupown antara kita sudah terputus.. namun rasa itu biarlah aku yg tahu.. maafkan aku.. aku rase berdose atas dose semalam.. kalau dpt ku undurkan waktu.. tidak ingin aku mmbiakan diri aku terpedaya dengan hasutan syaitan.. walaupon tuhan lebih menyayangimue nmun ketahuilah juga yg aku juga menyayangimue..


walaupown skrg kamu sedang berbahagia, aku redha.. bahagialah kamu di sana.. walaupown tiada jodoh aku di atas bumi ini.. xmengapa, aku akan selalu meminta dengan tuhan aku yg satu.. moga die perkenankn doa aku dan aku ingin mnjadi seperti seorang pejuang agama islam dimana ketika itu beliau mahu menyetubuhi isterinya lalu didatangi seorang pahlawan yg memanggilnya ke medan perang dan lantas beliau meninggalkan isterinya dan berperang.. ketika berperang, beliau telah terkoban dan rasulullah Nampak di atas sana bahawa bidadari yang memandikan jenazahnya.. subhanallah.. betapa besar ganjarannya.. yang manis aku jadikan kenangan dan yang pahit aku jdikan kekuatan dan pengajaran dalam hidup aku..


Comments

Popular Posts